سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عسل طبیعی چیست؟

عسل دارای خواص درمانی متعددی است. از جمله این خواص می توان به بهبود زخم ها، التهاب ها و سوختگی ها اشاره کرد. عسل طبیعی در طب سنتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. عسل به از ارزشمندترین مواد غذایی است که به دلیل دارا بودن مواد مغذی مانند مواد معدنی، قندهای طبیعی، ویتامین ها و به خصوص انرژی که دارند بسیار حائز اهمیت است علاوه بر آن در طب سنتی به بهبود گلودرد، بیماری های گوارشی، سرفه و … نیز اشاره شده است.

راه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

روش خانگی برای تشخیص عسل طبیعی، آسان ترین روش ها برای تشخیص عسل طبیعی در مقایسه با آزمایش است اما آزمایش یک روش دقیق و مطمئن بوده در حالی که بقیه روش ها مطمئن نبوده و تنها به صورت نسبی در تشخیص شما کمک می کند.

آب یک راه ساده برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

عسل طبیعی بعد از ریخته شدن در آب سرد حالت چسبندگی خود را حفظ کرده و به سختی در آب حل می شود در حالی که عسل های تقلبی بعد از ریخته شدن در آب به راحتی در آب حل می شوند. عسل طبیعی عطر و طعم گیاهان را همراه خود دارد و با گذاشتن در دهان آب می شود اما عسل های تقلبی مانند آبنبات به سرعت در دهان حل نمی شود.

تست عسل طبیعی از تقلبی با کبریت

تشخیص عسل طبیعی با کبریت یک شایعه یا حقیقت؟ سر کبریت یا شمع را به عسل آغشته کنید و بعد از آن اقدام به روشن کردن کبریت و شمع نمایید اگر داخل عسل آب باشد کبریت و شمع به دلیل وجود رطوبت روشن نخواهد شد و عسل دارای مقداری آب به عنوان ناخالصی است. برای آزمایش بهتر می توانید یک سر گوش پاک کن را به عسل آغشته کرده و اقدام به آتش زدن آن نمایید. آتش گرفتن عسل به این معنی است که، عسل طبیعی است.

تست عسل طبیعی از تقلبی با نان تست

مقداری عسل را بر روی نان تست بمالید بعد از چند دقیقه اگر نان شل و نمدار شد یعنی عسل دارای ناخالصی است و اگر نان تست سفت شد به این معنی است که عسل از کیفیت بالایی برخوردار است.

تست عسل طبیعی از تقلبی با زرده تخم مرغ

تشخیص عسل با تخم مرغ یکی از روش های جالب است برای اینکار تنها کافی است که عسل را با زرده تخم مرغ خام ترکیب کنید بعد از مدتی اگر زرده تخم مرغ مانند زرده تخم مرغ آب پز شده شد به این معنی است که عسل طبیعی است در غیر اینصورت عسل تقلبی است.

تشخیص عسل طبیعی با دستمال کاغذی

در فرایند تهیه عسل ممکن است که با آب رقیق شده باشد. اگر عسل با استفاده از آب رقیق شده باشد هنگامی که عسل را بر روی دستمال کاغذی یا هر نوع جذب کننده دیگری بریزیم مقداری از آب را جذب خود می کند در حالی که در عسل طبیعی این پدیده اتفاق می افتد. توجه داشته باشی راه های دیگری نیز برای ناخالص کردن عسل وجود دارد که با استفاده از این روش قابل تشخیص نخواهد بود.

آیا عسل طبیعی شکرک می زند؟ 

عسل طبیعی به دلیل ترکیباتی که دارد مانند دیاستاژ و … با سرد شدن هوا ته نشین شده و همانند شکرک (قندک) خود را نشان می دهد. تفاوت عسل شکرک زده با مربای شکرک زده به این صورت است که بلورهای عسل رس بسته به مراتب از بلورهای شکرک مربا کوچکتر است. پدیده شکرک زدن تنها در عسل های طبیعی مشاهده می شود.

مزه ی عسل طبیعی و تفاوتش با عسل تقلبی

عسل علاوه بر شیرینی که دارای طعمی به خصوص است که تنها در عسل یافت می شود عسل های مصنوعی تنها دارای شیرینی هستند و از این مزه مستثنی هستند. عسل طبیعی علاوه بر شیرینی که دارند دارای طعمی مطبوع هستند که بسته به شهر گیاهانی که از آن استخراج می شود متفاوت است. این امر در حالی است که عسل های طبیعی تنها دارای شیرینی هستند و هیچ طعم بخصوصی ندارند.

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی با بو 

با برداشتن ظرف عسل بوی مطبوعی از آن ساطع می شود اگر درپوش عسل را بعد از مدتی برداشتید و هیچ رایحه ای از آن ساطع نشد تا حدودی به عسل تقلبی مشکوک است. نوع رایحه ای که از عسل به مشام می خورد با توجه به نوع گل استحصال شده از آن متفاوت است.

سفتی و غلظت عسل طبیعی و تشخیصش از تقلبی

عسل طبیعی نسبت به عسل تقلبی  به سرعت در دهان آب می شود در حالی که عسل تقلبی مانند آبنبات است.